Så marknadsför du bilverkstan

Om du har en bilverkstad behöver du självklart marknadsföra den, både för att få nya kunder men också för att behålla gamla. Det finns olika metoder att använda, men en enkel och mycket framgångsrik metod är att använda profilprodukter.

Oavsett vilken bransch som du har företag i, så behöver du marknadsföra dig. Det finns många olika marknadsföringsmetoder och vilka metoder som du bör satsa på beror på dina kunder. Att spela in snygga och dyra reklamfilmer behöver faktiskt inte ge dig nya kunder, om det inte passar ditt företags image och ger en relation till dina kunder. Marknadsföring handlar både om att påminna kunderna om företagets produkter och tjänster, men också om att bygga en relation – företaget måste bli lite av en vardagsperson som kunderna lätt relaterar till. Det gäller särskilt en bilverkstad.

Använd profilprodukter

En mycket framgångsrik marknadsföringsmetod för bilverkstäder är genom att ge bort profilprodukter med företagets logga. Genom att ge bort produkter som vattenflaskor, pennor och muggar så kommer kunderna i sin vardag – hemma och på jobbet – bli påminda om just din bilverkstad. Ett tips är att satsa på vattenflaskor från BrandNewProfile.com som erbjuder ett stort sortiment av både snygga vattenflaskor och andra profilprodukter. Det bästa är om du trycker upp olika slags flaskor och i flera färger. Låter sedan kunderna ta en flaska gratis när de betalar. Det gör också att betalningen känns lättare för plånboken. Förutom vattenflaskor kan din bilverkstad trycka upp klassiker som muggar och pennor – det finns en anledning till att de blivit sådana marknadsföringsklassiker. Målet med profilprodukterna bör inte bara vara att du har något att ge till dina kunder, du bör satsa på produkter som kunderna också kommer att använda. En större mugg med ett skönt handtag kommer troligtvis kosta lite mer för dig att köpa in å ena sidan, å andra sidan kommer kunderna troligtvis använda den oftare än en ”vanlig” mugg.

Glöm inte bort personalen

Förutom att ge bort olika profilprodukter så kan du också trycka upp olika produkter som du och din personal kan bära: kepsar, tröjor, byxor och jackor. Ju snyggare du gör personalens kläder, desto mer kvalitativ kommer din bilverkstad att upplevas av kunderna. Du kan också trycka upp några tröjor med text som påminner om att beställa tid för att byta däck eller kolla oljefiltret.