Yrkeschaufförer i trafiken

För att vi ska kunna få våra livsmedel levererade till mataffären eller paketen hemskickade med prylar vi beställt är vi beroende av utbildade yrkeschaufförer. Som det ser ut idag råder det brist på yrkeschaufförer främst inom lastbilsyrket.

Vad kan problemet bero på?

I grunden saknas det kompetens hos arbetssökande och det är inte många som väljer att utbilda sig till yrkesförare idag. Det är också flera som väljer att gå i pension än de yngre som tar körkort. Detta gör att det sjunker i antal snabbare än vad vi hinner utbilda nya förare. Många vill inte arbeta stillasittande och att arbeta som förare kan ge ryggsmärtor eller andra fysiska men. Eftersom lastbilsyrket blir mer och mer automatiserat hela tiden har det resulterat i ett mindre fysiskt påfrestande jobb och det har i sin tur gjort att flera kan tänka sig arbeta som yrkeschaufför. Förhoppningsvis kommer vi se en ökning av chaufförer inom det närmsta årtiondet så vi får våra livsmedel levererade som vanligt.

Kvinnor i trafiken

Det kan oftast skämtas om att kvinnor är faror i trafiken men så är inte fallet. Fler och fler kvinnor utbildar sig i det mansdominerade yrket som yrkeschaufför. Enligt Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd har det har antalet kvinnor på utbildningarna ökat med 8 procentenheter sedan 2016.

Säkerhet

Som yrkeschaufför är det lätt att låta körningen bli en rutin och det kan sluta i katastrof. Självsäkerhet i körningen byggs på för varje gång man kör och det gör att hastigheten lätt kan dra iväg. Föraren känner att det är kontroll på läget trots en orimlig hastighet och det utgör fara för övriga trafikanter. Lastbilsförare som kör längre sträckor kan lätt släppa fokuset och bli trötta och taxichaufförer som blir rutinerad stadskörare kan ta onödiga risker. Polisen har på senaste infört flera kontroller på yrkesförare för att kontrollera fordonet, hastigheten och hälsan på föraren.